[scribus] vraag

H.P.J. Vos hpjvos at hotmail.com
Sat Sep 1 14:14:22 UTC 2018

dag,

Ik werk sinds kort met Scribus 1.5.3. Heb er tot nu één boekje mee gemaakt. Ging prima. Behalve twee dingen:

  1.  de automatische paginanummering
  2.  de rug

ad. 1: ik heb alle mogelijkheden die ik vond in de Help en de Introductie geprobeerd, maar het lukt me niet. Voor het boekje dat ik al maakte heb ik dat nu per pagina handmatig gedaan, maar dat is voor een dikker boek niet echt handig.  Dus, leg me a.u.b. per stap uit hoe ik het moet doen. Te beginnen met dat ik er een boekje van 20 pagina's al op heb staan, met de eerste drie pagina's blanco - dus daar moet geen nummer onder, maar op de vierde bladzijde moet de nummering starten met nummer 4. Hoe pak ik het verder aan, stapje voor stapje.

ad.2: ik heb nergens een handleiding kunnen vinden om de rug van het boek te maken in Scribus. Nu heeft de drukker het voor me gedaan, maar dat zal een tweede keer niet gaan. Ik heb een rugdiktecalculator, maar dan de rest. Wie weet hoe dat moet? Een vraag die hier mee samenhangt is: de omslag moet bij de drukker als aparte pdf worden aangeleverd. Moet dan de rug een aparte pagina worden, of onderdeel zijn van één pdf voor de totale omslag (dus voorkant, achterkant + rug).

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden,

groeten,

      Herry Vos

www.fotoherryvos.nl