[Scribus] Opettele taittamaan Scribuksella osa 2

Riku Leino tsoots
Fri Nov 16 22:40:57 CET 2007

Uudessakaupungissa j?rjestettiin lokakuussa 2007 Scribus-kurssi
(http://www.saunalahti.fi/rikle/ohjelma.txt). Kurssin tuloksena oli lyhyt
Scribus-opas sek? kahden p?iv?n nauhoitus kurssin vet?j?n ty?p?yd?st?,
naamasta ja ??nest?. N?m? materiaalit ovat nyt saatavilla t?m?n tekstin
linkkien avulla sek? Uudenkaupungin Ukiwikist? osoitteesta
http://ukiwiki.novida.fi/index.php/Scribus-kurssin_nauhoitteet

Kurssi nivoutuu l?yh?sti Scribus-oppaaseen, jonka voit ladata osoitteesta:
http://www.saunalahti.fi/rikle/scribus-opas.pdf
T?m? opas on ensimm?inen laajempi suomenkielinen Scribus-ohje. Oppaan on
tarkoitus kasvaa ajan my?t? joten kaikki palaute on tervetullutta. Palautetta
voit l?hett?? osoitteeseen riku(?t)scribus.info

Jos haluat itse k?yd? kurssin seuraamalla nauhoitteita, tarvitset tueksesi
kurssimateriaalin, jonka voi ladata osoitteesta
http://www.saunalahti.fi/rikle/scribus-kurssi.zip

Jos Scribus kiinnostaa ja Porin murre ei haittaa, alla on listattuna
Uudessakaupungissa nauhoitetut sessiot lyhyin kuvauksin. Kuvaukset saattavat
olla viel? hieman puutteellisia joten jos k?yt n?it? nauhoituksia l?pi voit
l?hett?? t?ydennyst? ja korjauksia kuvauksiin s?hk?postiosoitteeseeni.
Nauhoitteita ei ole mitenk??n editoitu. Ne on tehty el?v?st? tilanteesta ja
aika ajoin seuraaminen voi olla vaikeaa mm. siksi, ett? kurssilaisten
kysymykset eiv?t kuulu hyvin nauhoitteessa.

1. Sessio (16 min): http://connect.novida.fi/p98348860/
Alkul?ssytykset

2. Sessio (1 h 45 min): http://connect.novida.fi/p17669792/
Alkul?ssytykset jatkuvat yh?
Kurssin sis?ll?n l?pik?ynti
K?ytt?liittym?
Asetukset

3. Sessio (55 min): http://connect.novida.fi/p63535379/
Asetusten s??t? jatkuu
Oletusv?rit ja v?risarjat
Uuden dokumentin luonti
Asiakirjan ominaisuudet
Kehysten yleiset ominaisuudet (Ominaisuudet-paletti)

4. Sessio (1 h 16 min): http://connect.novida.fi/p62075233/
Kehyksen ominaisuudet jatkuvat (valitseminen, kopiointi, poistaminen)
Jaa ja tasaa -paletti
Kuvion kolme kehyst? (muoto, rajausalue ja reunus)
Tekstin kierto kehyksen ymp?ri
Kerrokset
Tekstikehysten linkitys
Tekstimuokkain
Palstat
Riviv?li (automaattinen, kiinte? ja peruslinja)
Teksti polulla

5. Sessio (48 min): http://connect.novida.fi/p90038029/
Typografiaa
Kappaletyylit
Anfangit
Tekstin muuntaminen vektoreiksi
Bittikarttakuvia ja vektorigrafiikkaa

6. Sessio (40 min): http://connect.novida.fi/p61345160/
Harjoitusty?: Esite

7. Sessio (1 h 6 min): http://connect.novida.fi/p41243150/
Tekstin tuonti
Tekstisuotimet
Dokumentin sivujen hallinta
Skriptien k?ytt?
V?rit (liukuv?rit)
Taikasauva (!!!???)
Gimp-Inkscape-Scribus (bling-bling-kuvakehys)
Kehyksen tyypin muuttaminen

8. Sessio (1 h 20 min): http://connect.novida.fi/p54494475/
Harjoitusty?: Lehti
Mallisivut
Sivunumerot
Kappaletyylit (taas)
Toistuvuus (lehti ilmestyy tulevaisuudessakin)
Tasot

9. Sessio (1 h 4 min): http://connect.novida.fi/p53034329/
Ty?n toimittaminen painoon
Leikkausvara ja -merkit
Asiakirjan ker?ys (hy?dyllinen l?hetett?ess? Scribus-dokumentti)
V?rinhallinta
Dokumentin tallennus pdf-tiedostoksi

10. Sessio (17 min): http://connect.novida.fi/p38322858/
Leike- ja t?ytekuvat
Harjoitusty?: Ilmoitus Hesariin

11. Sessio (20 min): http://connect.novida.fi/p52304256/
Hesari-ty?n tarkastusta
Gimp ja Separate+
Mallidokumentit
Leikekirja
Sivujen ulkopuolinen alue (scratch space)

12. Sessio (43 min): http://connect.novida.fi/p23611387/
PDF-lomakkeet
Scribukseen liittyvi? linkkej?
Osallistuminen Scribuksen kehitysty?h?n
Fonteista
Apuja omatoimiseen opiskeluun

Lis?tietoja nauhoitteista:

Sis?lt?: Riku Leino, riku(?t)scribus.info Tekniset asiat, kuten videoiden
n?kyminen: Elias Aarnio elias.aarnio(?t)vsai.fi

scribus-kurssi.zip-paketin sis?lt?:
|-- esimerkit     Muutama esimerkki Scribuksen k?yt?st?
|                 Lis?? esimerkkej? l?yt?? Scribuksen wikist?
|                 osoitteesta
http://wiki.scribus.net/index.php/Success_stories
|-- harjoitukset  Kurssin aikana teht?vien harjoitusten materiaali
|   |-- esite     l?ytyy n?ist? kolmesta hakemistosta.
|   |-- hesari
|   `-- lehti
|-- skriptit      Muutama esimerkkiskripti treenausta varten
`-- tekstit       sek? lyhyehk? teksti odt-tuonnin testaukseen.